Alla inlägg den 12 december 2012

Av M - 12 december 2012 22:48

Min mamma fyller år idag, hon har fullt upp idag så vi firar henne i helgen. Jag funderar på något gott att baka till efterrätt då, då kom jag på att jag ska jag göra saffranskokostoppar! Lägger upp recept med bild i helgen eller på måndag.


Tillbaks till saffran, jag hittade en bra sida om det på engenska, där det bland annat stod att man ska ha saffran i blöt, varm (inte kokande) vätska ungefär 5-20 min. I mitt recept kommer jag ta varm kokosolja att blötlägga saffran i.


Där stod det även att ju mörkare färger, desto bättre kvalié är det. Man ska hellre köpa saffran "trådar" i stället för pulver, för det ger en dålig smak blandat med andra smaker.


Krossa saffran (gäller nog alla kryddor) för att få ut smaken, gärna med lite socker eller salt (beroende på vad man ska göra). Socker och salt används som slipmedel, jag kommer blanda saffran med en del av sockret i en mortel och mortla i mitt recept.


Det står även att trors att saffran är en väldigt dyr krydda - så behövs det inte speciellt mycket. Om man tar förmycket får det en "overpowering, medicinal taste."

Av M - 12 december 2012 17:53

Jag finner inga ord, kanske kan komma in på mitt högskoleprovs poäng, om två personer tackar nej till kursen som också kom in på HP poäng. Helvete...


Förra året var det 0,1 (urval 2), känns ju som ett skämt att jag inte kommer in med 0,7...


Måste satsa på högskoleprovet så kanske jag kan läsa våga tala kursen i sommar om jag inte kommer in på den nu.

Av M - 12 december 2012 16:44

Nu är vintern verkligen här och de stackars rådjuren har svårt för att hitta mat när det är ca 4dm snö! Vi fick en bukett mogen havre, så jag la ut lite för att se vad som hände. Jag knöt fast i trädet så de inte skulle bli blandat med snö. Dagen efter ligger all havre på marken...


Idag hittade jag vitkål i kylskåpet som såg extremt vidrig ut! Jag har extrem fobi för mat som ser äcklig ut, även om den säker var helt okej om man tar bort några lager. Så jag tog bort det äckliga och hackade upp resten till rådjuren, sen gick jag ut och skottade lite och la ut vitkålen på marken. La även på lite mer havre.

  

Nu ångrar jag att jag la ut havre, för en kvart senare var ungefär 10 fåglar där! Några skator och några kråkor! Jag gillar inte skator för de skrämmer min katt.


Än så länge har inget rådjur setts till, får gå ut och kolla i morgon hur det ser ut.

Ovido - Quiz & Flashcards