Alla inlägg under oktober 2012

Av M - 24 oktober 2012 20:06

Jag har haft lite ont i tanden och det var ändå dax för det årliga besöket hos tandläkare. Idag ringde jag och fick tid samma dag, fördelen med att inte ha jobb är att jag har mycket tid. Det var en bra tandläkare jag var hos, han förklarade allt han gjorde, visade även röntgen bilderna för mig och förklarade allt. Intessant faktiskt :)


Dock ett helvete att vara där, äckliga grejer som ska in i min mun och äckla sig... Usch!


Visade sig att jag har ett hål som ska lagas om några veckor och dessutom har jag två hål som är väldigt små. De pytte små hålen behöver jag inte laga så länge jag borstar tänderna och använder tandtråd. När han säger att jag måste göra det för att tänderna inte ska lossna när jag blir gammal så använder jag gärna tandtråd och är noga med att borta två gånger om dagen.


Nackdelen med att inte ha jobb är den dåliga ekonomin, besöket idag gick på ungefär 600 kr. Nästa kommer gå på ungefär en tusenlapp...

Av M - 23 oktober 2012 17:00

Idag har fått en hel del gjort, bland annat bokat tid hos frisör och tagit promenad. Kanske inte verkar så speciellt men de är något jag har skjutit upp väldigt länge. Har även skrivit ihop ett personligt brev som jag lätt kan ändra lite på för att anpassas till andra jobb som jag ska söka sen. Ikväll ska jag ta en del kort på mig som jag kan ha när jag söker jobben också, det går sakta men säkert frammåt! Ska ta olika kort som passar olika jobb. :)


Nu blir det lite paus, ska börja sticka på på min första tröja!

   




Av M - 23 oktober 2012 15:38

Vitamin boost!  

Hittade en massa clementiner hemma, de hade legat ett tag så skalen var lite tråkiga. De blev till en juice, jätte gott och nyttigt!

Av M - 23 oktober 2012 09:35

"eller uppskjutarbeteende innebär inom kognitiv beteendeterapi (KBT) vanemässig och kontraproduktiv senareläggning, förhalning eller undvikande av handlingar, beslut och arbetsuppgifter. Man substituerar viktiga aktiviteter med alternativa aktiviteter som kanske också måste göras men som har lägre prioritet, eller som inte alls bidrar till att man uppnår sina mål, exempelvis dagdrömmande eller datorsurfande på arbets- eller studietid. Prokrastinering inträffar ofta när ett val måste göras mellan en större uppgift och en mindre uppgift." står det på Wikipedia.


Jag hatar att prokrastinera! Jag är inne i en ond cirkel och vet inte hur jag ska ta mig ur. Det finns så mycket jag vill göra. Framför allt några resor som jag ser fram emot men det blir ju inte av om jag ska hålla på att inte göra något vettigt hela tiden. Jag vill ha ett jobb men det är ju svårt att få något om man inte tar det seriöst och verkligen ser till att söka en massa jobb. Vore bra med pengar om jag ska resa ju...


Fick en bok av mamma, Atlantroddarens friskvårdsbok.  Det är 76 av Sveriges ledande experter som skrivit olika tips i boken. På framsidan står orden: mentalt, kommunikation, kost, relationer, ledarskap, stress, ekonomi och relationer. Jag är intresserad av hälsa, främst kost och därför började jag skumma igenom kost kapitlet. De utgår från livsmedelsverkets rekommendationer, vilket jag tycker är kort sagt skit! Boken rekommenderar att man ska bland annat äta lättprodukter. Jag tycker att om man ska äta mat så ska man äta så riktig mat som möjligt, inte några lättprodukter där fettet har tagits bort på kemiskt sätt och på så sätt vanligtvis även tagit bort viktiga näringsämnen. Det är inte farligt med fett men det tycker de som skrivit kostsidan...


Blir så extremt trött på att läsa böcker som säger emot det jag tror på, kommer ihåg ett family guy avsnitt när Brian skriver en självhjälps bok bara för att bevisa att självhjälp böcker är värdelösa, på wikipedia står det mer. Han skrev den på tre timmar och det blev en bästsäljare, samma dag har jag för mig. Visst det är en tecknad serie men jag tycker ändå det är väldigt intressant. Jag ska nog också ta och skriva en bok, kommer nog skriva en hel del om prokrastinering och hoppas på att jag inte kommer ägna all tid till att prokrastinera...


Jag har inte hjärna för att skriva det här bra just nu, skriver om den (prokrastineringen fortsätter...)


Av M - 17 oktober 2012 21:19

Hittade en bra sida om vinter- och sommatid här. Under natten från lördag 27 oktober 2012
till söndag 28 oktober 2012 ställs klockan tillbaks en timme, det vill säga att man får en timma sömn till som det står på sidan.


Temperaturen ligger runt 10 grader ungefär och kylan är på väg. Jag har inte sett några med vinterjackor än men snart ska de fram. Det blir mörkt och kallt ute... Då får man försöka se det från den ljusa sidan och ta vara på den mörka tiden.


Det här tycker jag är viktigt den kalla/mörka delen av året:


 - D-vitamin! Väldigt viktigt med kosttillskott. Alla svenskar som är hemma i mörkret får D-vitamin brist. Trots att det finns så extremt mycket D-vitamin brist bidrar till har det inte gjort särkild uppmärksamhet i media tycker jag.


- Choklad i mängder! Bara för att det är så otroligt gott!


 - Sticka! Det är jätte mysigt att sitta och sticka något till sig själv eller någon annan. Förutom att det är bra tidsfördriv så kan man göra vinterkläder i riktigt bra kvalité som inte alls är lika dyrt som att man hade köpt i affär. Än så länge har jag gjort mössor och halsdukar, mobilfodral, poncho och hårband. Köpte nyss garn för att göra en varm vintertröja till mig själv. Hoppas det blir bra, ska lägga upp lite bilder sen på en del av det jag har gjort.


 - Vara utomhus! Ta en promenader som inte nödvändigtvis behöver vara extremt långa. Det viktigaste är att komma ut i friska luften och röra sig ett tag.


 - Dricka något gott! Te med lite kanelsmak ger en bra julkänsla. Choco från märket Yogi är en av mina favoriter, dyr men så extremt gott! Ekologisk lyx!
"Exotic spices from the Far East blended with pure cocoa shells from South America, give this tea a deliciously unique taste and aroma. The wonderful flavours of ginger and cinnamon delicately mingle with the unmistakable essence of cocoa; warming body and spirit."


Bild från ethnical



Av M - 5 oktober 2012 08:37

"Hälsa - ett resultat av medvetna val

Föredraget handlar om vilka val man kan göra för att nå optimal hälsa, sin målvikt och få en stark och frisk kropp med mycket energi. Utgångspunkten är att hälsa är frukten av dagliga och medvetna val. Frågan är vilka val man bör göra? Du får lära dig om optimal kost, rätt sorts träning och andra viktiga åtgärder."


Den föreläsningen handlade mycket riktigt om det som står i citatet, Patrick Wahlberg heter föreläsaren, han pratade bland annat om att våra kroppar inte är byggda för att äta en massa godis och socker hela tiden. Han pratade mycket om stenålderskost, det vill säga att våra kroppar är gjorda för att äta den mat våra förfäder åt. Jag kan verkligen inte skriva så mycket av vad han sa men det var en väldigt intressant föreläsning, jag har läst näringslära (kost A) på universitet och vantrides, de flesta lärarna verkade inte veta vad de skulle lära ut. På den kursen utgår man från att livsmedelsverkets rekomendationer är bra.


Livsmedelsverkets rekomendationer är väldigt långt från stenålderskosten och säger emot väldigt mycket. Fick hans mailadress och skulle ha mailat honom för flera dagar sen men det har inte blivit av, ska göra det så han kan tipsa mig om bra böcker med riktig information. Det finns tyvärr inte så mycket information om Patrick på internet, om han hade en bok skulle jag antagligen köpa den!


Dock visade han en bild, en bild säger ju mer än hundra ord, på en man som lever på ett sätt enligt stenålders kosten och även hans träning innebär att det ska vara så naturligt som möjligt. Det här är Mark Sisson:

Mark Sisson - Living Primally at Almost 60

Försökte hitta när han är född, på en sida är han intervjuad och säger att han är 57 år men det står inte när det skrevs. Jag hittade bilden här där det står att han är nästan 60 år, på sidan står det också om kosten. Skulle inte tacka nej om jag hade en man med den kroppen att bli gammal och grå med! :)


Av M - 5 oktober 2012 08:26

Det här är nog den 10:e bloggen jag startar, har påbörjat en massa olika när jag har blivit intresserad av något men de bloggarna har det inte blivit så mkt av efter några månader. Just nu har jag även Kakaw, en blogg om kakao och givetvis choklad. Jag har även startat en blogg om kokos och en om hår men det var länge sen jag skrev där så det har runnit ut i sanden. Nu tänker jag att den här bloggen ska handla om allt! Kommer nog skriva mest om hälsa, antagligen främst om kost men även livvstil.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards