Alla inlägg den 27 november 2012

Av M - 27 november 2012 14:52

ÅÅÅÅ jag är så seg o måste äta men jag är så seg att jag inte har någon lust att äta...

Av M - 27 november 2012 14:44

Okej, jag skriver nog ganska ofta att jag ska skriva om en del saker sen men men. Vad vil ni som läser att jag ska skriva om? Eller vad ska jag skriva mer om?


Trodde inte jag skulle få några läsare men nu när jag har det får ni gärna komma med förslag :)

Av M - 27 november 2012 13:54

Inget har gått speciellt bra för mig, på ungefär en vecka, eller kanske mer. Speciellt med stickningen. Jag gör efter ett mönster som ska vara bra att göra om man är nybörjare, men jag fattade verkligen ingenting i börja! De var så förvirrande, men efter att ha kollat på instruktionsvideor och räknat maskorna efter varje varv är jag nu äntligen på rätt spår!

 

Jag har gjort mössor innan, med både resår och slätstickning. Men då har jag börjat nedifrån och upp, den här börjar man med toppen av mössan, som man sen i slutet tråcklar. Jag vet inte riktigt vad som innebär med tråckla med det löser sig nog!


"Mössa: Mössan stickas runt. Hela mössan slätstickas. Lägg upp 15 m på strumpst nr 4 med 2 trådar Alpaca. Sticka 1 v. På nästa v stickas det 2 m i varje m = 30 m. Sätt 3 märktrådar i arb (med 10 m mellanrum). Sedan ökas det 1 m på varje sida av varje märktråd på vartannat v totalt 10-11-12 ggr = 90-96-102 m. Kontrollera stickfastheten! Sticka slätst tills arb mäter ca 30-32-34 cm. Avmaska löst. Tråckla runt öppningen överst på mössan och drag åt." mönster, färg: 3650, röd melerad i alpaca.


Jag är precis klar med ökningen, nu är det bara enkel slätstickning kvar, det kommer bli enkelt, kommer bara ta tid. Tror det här är mitt 20e försök (minst), har tänkt ge upp flera gånger men jag har äntligen lyckats!!!

Av M - 27 november 2012 06:43

Jag brukar se mig som morgonmännniska, men det gäller nog främst på sommaren. På sommaren är det mer normalt för kroppen att vara vaken tidigt, tänker jag för att det verkar mer naturligt att vara vaken när det är ljust.


Borde finnas ett nytt ord för personer som mig "ljusmänniska"! Är som piggast när solen är uppe!

Ovido - Quiz & Flashcards